1. Έναρξη εμπορικής επιχείρησης στην εφορία
Εάν έχετε ήδη επιχείρηση τα πράγματα είναι εύκολα αφού έχετε κάνει την αρχή στην εφορία. Απλά, ρωτήστε τον λογιστή σας εάν πρέπει να ανοιχτεί επιπλέον ΚΑΔ. Για εσάς που δεν έχετε ήδη επιχείρηση, θα πρέπει να δημιουργήσετε μια για να μπορείτε να εκδίδετε τα απαραίτητα παραστατικά πώλησης καθώς η Ελληνική νομοθεσία επιβάλλει την έκδοση τους. Τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι τα εξής:
- Προσωρινή εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο και έλεγχος της επιθυμητής επωνυμίας. Στην περίπτωση των eshop μπορείτε επιλέξετε μεταξύ επαγγελματικού και εμπορικού επιμελητηρίου.
- Βεβαίωση εγγραφής στον ασφαλιστικό φορέα (ΕΦΚΑ / ΟΑΕΕ) η οποία θα προσκομισθεί στη συνέχεια στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
- Έναρξη στην εφορία και απόκτηση ΑΦΜ.
- Οριστική εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο και καταχώρησή της στο γενικό εμπορικό μητρώο (ΓΕΜΗ).
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να συμβουλεύεστε έναν έμπειρο λογιστή – φοροτεχνικό. Επιπλέον, θα χρειαστείτε ταμειακή μηχανή ή φορολογικό μηχανισμό για την έκδοση αποδείξεων. Η ύπαρξη φυσικού καταστήματος δεν είναι απαραίτητη, παρά μόνο μία αποθήκη από όπου θα διακινείτε τα προϊόντα σας και θα αποτελεί τη νόμιμη έδρα της εταιρείας. Τα κόστη λειτουργίας του e-shop υπάρχουν, αλλά είναι πολύ μικρότερα από αυτά ενός οποιουδήποτε καταστήματος.
2. Νομική κάλυψη
Καλό θα ήταν να διαμορφώσετε τα δικά σας νομικά κείμενα για το ηλεκτρονικό σας κατάστημα (όροι χρήσης, GDPR, κλπ). Ένας έμπειρος νομικός με γνώσεις πάνω στο θέμα μπορεί να σας βοηθήσει σχετικά με τα νομικά κείμενα του eshop σας. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ορισμένα από τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσετε με τη βοήθεια ενός ειδικού:
- Προετοιμάστε προσεκτικά τους σωστούς όρους χρήσης και την πολιτική απορρήτου που θα εξασφαλίζουν την επιχείρησή σας. Οι όροι χρήσης αποτελούν απαραίτητο μέσο προστασίας τόσο για αυτόν που προσφέρει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος όσο και για τον πελάτη.
- Καθορίστε με απλά λόγια τις πολιτικές παραγγελιών, πληρωμών, αποστολής και επιστροφής προϊόντων. Οι σαφείς πολιτικές συμβάλλουν στη βελτίωση της εμπιστοσύνης του πελάτη προς την εταιρεία.
- Κατοχυρώστε τα πνευματικά δικαιώματα της επιχείρησής σας (εμπορικά σήματα, πατέντες, εφαρμογές κ.α.)
- Υιοθετήστε τη σωστή πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR)
3. Επιλογή μεταφορικής εταιρείας / courier
Οι επιλογές είναι αρκετές και θα ήταν χρήσιμο να κάνετε μια σύντομη έρευνα αγοράς και να ζητήσετε προσφορά από όσες περισσότερες μπορείτε. Πέρα από το κόστος μεταφοράς, άλλοι σημαντικοί παράμετροι είναι:
- Η φήμη και αξιοπιστία της μεταφορικής εταιρείας.
- Ο χώρος που καλύπτει (πανελλαδικά, νησιά, δυσπρόσιτες περιοχές κλπ.).
- Οι χρόνοι παραλαβής και παράδοσης.
- Το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου των αποστολών και των αντικαταβολών (tracking & monitoring system), με το οποίο θα πρέπει να συνδεθεί το eshop.
- Φροντίστε να δίνετε στους πελάτες σας εναλλακτικούς τρόπους αποστολής παρέχοντας όλες τις δυνατές επιλογές. To ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να υποστηρίζει τη διασύνδεση και αυτοματοποίηση της διαδικασίας αποστολών για περισσότερους από ένα courier.
4. Εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής
Αντίστοιχα με τις αποστολές θα πρέπει να διευκολύνετε τους πελάτες σας παρέχοντάς τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών με πολλαπλές επιλογές. Οι τρόποι πληρωμής διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: Online πληρωμές Είναι οι ηλεκτρονικές πληρωμές που διενεργούνται εξ ολοκλήρου μέσα από το eshop και τη διασύνδεσή του με το αντίστοιχο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών (payment gateway).Οι πιο δημοφιλείς τρόποι πληρωμής είναι:
- Τα συστήματα των Ελληνικών τραπεζών για πληρωμή με πιστωτική κάρτα (Cardlink, i-bank ecommerce, ePOS Paycenter)
- Γνωστά payment gateways όπως το Paypal, Skrill, Viva Wallet, EveryPay κ.λ.π.
Offline πληρωμές Είναι αυτές που πραγματοποιούνται μετά την ολοκλήρωση της αγοράς και εκτός του eshop. Συνήθως απαιτούν περισσότερο χρόνο για τη διαδικασία συλλογής και την επιβεβαίωσής τους. Παρόλα αυτά, παραμένουν δημοφιλείς επιλογές στα Ελληνικά eshop καθώς πολλοί Έλληνες καταναλωτές τις προτιμούν ως πιο «ασφαλή» μέθοδο. Οι πιο γνωστές offline πληρωμές είναι:
- Κατάθεση σε τράπεζα,
- Αντικαταβολή μέσω courier,
- Πληρωμή και παραλαβή από το κατάστημα.
- Περισσότερες πληροφορίες θα λάβετε από την εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή του eshop, την τράπεζα που θα επιλέξετε και φυσικά από την αντίστοιχη ιστοσελίδα (π.χ. PayPal for Merchants – get paid on your website).
5. Εξυπηρέτηση πελατών
Η εξυπηρέτηση πελατών είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια ενός επιτυχημένου eshop. Δεδομένου ότι οι πελάτες σας δεν έχουν άμεση επαφή με εσάς και το προσωπικό – συνεργάτες σας, η γρήγορη και αποτελεσματική τους εξυπηρέτηση είναι ζωτικής σημασίας. Το eshop θα λειτουργεί 24/7 επομένως θα πρέπει να προσφέρετε διευρυμένο ωράριο υποστήριξης πέρα από το σύνηθες ωράριο καταστημάτων και μέσα από διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας (π.χ. τηλέφωνο, email, online chat, help desk web platform). Βασικός κανόνας σωστής εξυπηρέτησης είναι η άμεση απάντηση στα μηνύματα των πελατών. Για να είστε βέβαιοι ότι δεν πρόκειται να ξεχάσετε να απαντήσετε στα μηνύματα τους φροντίστε να χρησιμοποιείτε το λογισμικό διαχείρισης help desk που θα πρέπει να περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό σας κατάστημα.
6. Δημιουργία και τεχνική υποστήριξη του eshop
Η εταιρεία που θα αναλάβει της τεχνική υποστήριξη του eshop σας καλό θα είναι να πληρεί τα παρακάτω:
- Μακροχρόνια εμπειρία σε τεχνολογίες web & ecommerce.
- Πλούσιο πελατολόγιο με γνωστά eshop & portals.
- Τεχνογνωσία σε ανάπτυξη λογισμικού integration για τις αναπόφευκτες διασυνδέσεις και προσαρμογές που θα χρειαστούν στο μέλλον (π.χ. ERP, CRM, analytics, μεταφορικές, συστήματα πληρωμών, συστήματα προμηθευτών κ.λ.π.).
- Έμπειρη ομάδα technical support.
- Χρήση δημοφιλούς open source ή open standards πλατφόρμας ecommerce (π.χ. Prestashop, Woocommerce, Magento, κα) για να αποφύγετε τον εγκλωβισμό σας σε παρωχημένες τεχνολογίες και μη αποτελεσματικούς συνεργάτες.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η επιλογή της εταιρείας που θα αναλάβει την κατασκευή του eshop είναι ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος στα νέα επιχειρηματικά σας πλάνα. Φροντίστε το ξεκίνημά σας να γίνει με μεθοδικότητα και σωστή προετοιμασία έχοντας κοντά σας εξειδικευμένους και έμπειρους τεχνικούς συνεργάτες.
7. Marketing & πωλήσεις
Για τη σωστή προβολή και προώθηση του ηλεκτρονικού σας καταστήματος είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός σωστά οργανωμένου πλάνου.Ο αριθμός των εργαλείων και των μέσων προβολής και επικοινωνίας είναι αρκετά μεγάλος, ενδεικτικά αναφέρουμε:
- SEO & Search Engine Marketing (π.χ. google ads)
- Social media marketing & advertising (Facebook, twitter, instagram, pinterest, κ.α)
- Price comparison sites (Skroutz, Best Price, κ.α)
- Marketplaces (amazon, ebay, κ.α)
- Retargeting
- Youtube
- eMail marketing
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το ηλεκτρονικό σας κατάστημα να διαθέτει τους μηχανισμούς που θα βοηθήσουν στην αύξηση των πωλήσεων όπως:
- Cross selling & up selling
- Εκπτώσεις και εκπτωτικά κουπόνια
- Δωροκάρτες και λίστες δώρων
- Σύστημα ανταμοιβής πόντων
- Product configuration
- Πακέτα προϊόντων και αξεσουάρ
- Προσφορές στο check out
- Deals (of the month, week, day, κ.α)
Η υλοποίηση και η άψογη λειτουργία του ηλεκτρονικού σας καταστήματος είναι ιδιαίτερα σημαντικές υποθέσεις για να αφεθούν στα χέρια κάποιου που δεν είναι επαγγελματίας. Προγραμματίστε μεθοδικά τις ενέργειες που πρέπει πραγματοποιηθούν. Έτσι θα πετύχετε ένα σωστό ξεκίνημα με την καθοδήγηση και την υποστήριξη των έμπειρων συνεργατών σας.
Leave a Comment